Terapia
Terapia psychologiczna i psychoterapia
W naszej Poradni terapeuci prowadzą psychoterapię indywidualną dla dzieci i młodzieży oraz ich rodziców. Oferujemy pomoc osobom doświadczającym trudności i kryzysów w różnych obszarach życia. Zapraszamy tych, którzy pragną wprowadzić zmiany w swoim życiu oraz lepiej funkcjonować i radzić sobie z problemami. Spotkania terapeutyczne poprzedzają konsultacje psychologiczne.
Konsultacja psychologiczna
To spotkanie psychoterapeuty i klienta mające na celu zorientowanie się w problemie i sytuacji życiowej osoby zgłaszającej się oraz ustalenie najkorzystniejszej formy pomocy. Konsultacja psychologiczna trwa około 50 minut i obejmuje od jednego do trzech spotkań.
Psychoterapia indywidualna dorosłych
To regularne spotkania indywidualne z psychoterapeutą odbywające się raz w tygodniu i trwające 50 minut. Psychoterapia może być krótkoterminowa (do 40 spotkań) lub długoterminowa, liczba spotkań jest ustalana z terapeutą i dostosowana indywidualnie.
Psychoterapia par rodzicielskich
To regularne spotkania pary rodzicielskiej z terapeutami odbywające się raz na 2-3 tygodnie. Głównym celem tej formy psychoterapii jest przyjrzenie się funkcjonowaniu pary, udoskonalenie przez osoby poddane terapii umiejętności komunikacji z partnerem oraz znalezienie wspólnych rozwiązań bieżących trudności. Spotkania trwają 50 minut.
Psychoterapia rodzin
To regularne spotkania wszystkich członków rodziny z terapeutami odbywające się co miesiąc. Celem spotkań jest przyjrzenie się funkcjonowaniu rodziny i znalezieniu przez rodzinę sposobów radzenia sobie z trudnościami w niej występującymi. Jest to sprzyjająca okazja do poznania różnych punktów widzenia dotyczących życia rodzinnego. W naszej Poradni pracujemy w podejściu systemowym – każda rodzina jest całością, systemem i to, co się dzieje z jej poszczególnymi członkami ma wpływ na całą rodzinę i każdego z osobna. Spotkania rodzinne trwają 90 min (około 75 minut pracy z rodziną, 10 minut przerwy i 5 minut na krótkie omówienie i podsumowanie sesji przez terapeutki). Ilośc sesji ustalana jest indywidualnie z rodziną, najczęściej jest to od 5 do 10 spotkań, spotkania rodzinne poprzedzone są 1-3 spotkaniami konsultacyjnymi.
Psychoterapia indywidualna dzieci i młodzieży
To regularne spotkania indywidualne psychoterapeuty z dzieckiem lub nastolatkiem, odbywające się raz w tygodniu i trwające 45-50 minut. Metoda pomocy psychoterapeutycznej jest dostosowana do indywidualnych potrzeb dziecka lub nastolatka, w zależności od problematyki i wieku. Pierwsze spotkanie odbywa się zawsze za zgodą i w obecności rodziców lub opiekunów prawnych.
Terapia pedagogiczna
Terapia pedagogiczna powinna być poprzedzona diagnozą psychologiczno-pedagogiczną, której wyniki pozwalają na zindywidualizowany i najkorzystniejszy dla dziecka dobór metod terapeutycznych. Terapia przeznaczona jest dla dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym min.: z zaburzeniami analizatorów: wzrokowego, słuchowego i kinestetyczno-ruchowego, z trudnościami w opanowaniu technik szkolnych (czytanie, pisanie i rachowanie), z obniżonym poziomem grafomotorycznym, z problemami w koncentracji uwagi, z dysleksją, dysgrafią, dysortografią oraz ze specyficznymi trudnościami w nauce matematyki. Terapia pedagogiczna to system oddziaływań dydaktycznych i wychowawczych, których celem jest usprawnienie funkcji poznawczych oraz percepcyjno-motorycznych. Terapeuci proponują ćwiczenia podnoszące poziom umiejętności czytania i pisania, kształtujące u uczniów wrażliwość i świadomość ortograficzną, proponują ćwiczenia angażujące myślenie, mowę, uwagę, pamięć oraz wyobraźnię. Aktywizują wszystkie sfery rozwoju dziecka, także emocjonalno-społeczną. Pracują nad rozwijaniem u dzieci poczucia pewności siebie, wzmacnianiem mocnych stron, zwiększeniem motywacji do nauki i wysiłku intelektualnego. Terapia prowadzona jest w atmosferze spokoju, cierpliwości i życzliwości, zgodnie z zasadami indywidualności, akceptacji, stopniowania trudności, ciągłości oddziaływań, systematyczności, korekcji i kompensacji. Ta wielotorowość oddziaływań terapeutycznych jest dla dzieci drogą do pełnego rozwoju i świadomego pokonywania trudności. Terapeuci proponują różnorodne zajęcia indywidualne oraz grupowe.
Terapia logopedyczna i neurologopedyczna
Terapia logopedyczna to zamierzone oddziaływanie ukierunkowane na usunięcie i kompensowanie zakłóceń procesu porozumiewania się, zaburzeń i deficytów mowy, przywracanie mowy, wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy, usprawnianie językowe i artykulacyjne. Jest przeznaczona dla dzieci i młodzieży ze zdiagnozowanymi zaburzeniami mowy oraz nieprawidłową wymową. Logopedzi oceniają poziom rozwoju mowy w odniesieniu do wieku dziecka, sposób realizacji głosek, rozumienie przekazu słownego, płynność wymowy. Zwracają uwagę na prawidłowość zgryzu, sposób oddychania. W uzasadnionych przypadkach kierują dziecko na dodatkowe badania np. psychologiczne, neurologiczne, laryngologiczne lub foniatryczne. Zajęcia są indywidualne, odbywają się raz w tygodniu i trwają około 30-45 minut. Małym dzieciom może trowarzyszyć rodzic lub opiekun prawny, który dodatkowo otrzymuje wskazówki jak wspierać dziecko i materiały do pracy z dzieckiem w domu. Logopedzi prowadzą także porady i diagnozę logopedyczną.