Opiniowanie
Opinie wydawane w PPP 17
Opinia jest pisemnym dokumentem przygotowanym po przeprowadzonej uprzednio diagnozie, odnoszącej się do zgłaszanego problemu dziecka. Opinia wystawiana jest w ciągu 30 dni od zakończenia diagnozy na pisemny wniosek rodziców/opiekunów albo pełnoletniego ucznia. Wydana przez poradnię opinia przekazywana jest do jednostki oświaty do której uczęszcza uczeń również tylko na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia.
Opinie wydawane są w następujących sprawach:
- potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju – jest to jedyna opinia wydawana przez zespół orzekający
- odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego;
- wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej;
- specyficznych trudności w uczeniu się;
- objęcia ucznia pomocą psychologiczno- pedagogiczną w przedszkolu, szkole lub placówce oświatowej;
- objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia;
- pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadpodstawowej;
- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej;
- udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka;
- zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego;
- udzielenia zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu;
- braku przeciwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych;
- oceny rozwoju dziecka;
- inne opinie w sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
W celu uzyskania opinii należy:
- Zapisać dziecko na diagnozę psychologiczno–pedagogiczną lub logopedyczną lub diagnozę procesów integracji sensorycznej w Poradni.
- Jeśli dziecko było wcześniej w innej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej należy zwrócić się do tej placówki z prośbą o przeniesienie dokumentacji do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 17 ze wskazaniem daty zaplanowanej wizyty.
- Dostarczyć informację z przedszkola / szkoły dotyczącą funkcjonowania dziecka w placówce na druku przygotowanym przez Poradnię.
- Na zaplanowane spotkanie należy:
-
- mieć przy sobie numer PESEL dziecka;
- zabrać ze sobą dokumentację która może być pomocna dla analizy zgłoszonego problemu (m.in. dokumentacja medyczna, książeczka zdrowia dziecka, zeszyty szkolne, dyktanda, opinie wychowawcy i nauczycieli pracujących z dzieckiem, posiadane wyniki obserwacji i diagnoz psychologicznych, logopedycznych, pedagogicznych itp.);
- zabrać okulary dziecka, jeżeli ma wadę wzroku;
- zabrać długopis i ołówek.
- Złożyć wniosek o wydanie opinii.
Procedura wydawania opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się w szkole ponadpodstawowej
Opinia Poradni o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu III klasy szkoły podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej.
Wydanie takiej opinii po raz pierwszy dla ucznia szkoły ponadpodstawowej jest możliwe w następujący sposób:
- rodzice, pełnoletni uczeń lub nauczyciel prowadzący z uczniem w szkole zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej występują z uzasadnionym wnioskiem o wydanie takiej opinii do dyrektora szkoły,
- dyrektor szkoły zasięga opinii rady pedagogicznej,
- złożony wniosek wraz z uzasadnieniem oraz opinią rady pedagogicznej dyrektor przekazuje do poradni psychologiczno-pedagogicznej, zawiadamiając rodziców lub pełnoletniego ucznia.
DRUKI DO POBRANIA
- Informacja szkoły/placówki do której uczęszcza dziecko wzór_opinii_szkoły (0.26 MB, PDF)