Profilaktyka i psychoedukacja
Profilaktyka
To ogół działań mających na celu zapobieganie zaburzeniom, chorobom oraz niekorzystnym zjawiskom rozwojowym i psychospołecznym poprzez ich wczesne wykrycie i leczenie.
Wyróżniamy trzy poziomy profilaktyki:
- uniwersalna – promocja zdrowia psychicznego, działania skierowane do wszystkich, bez względu na to, czy są narażeni na czynniki niekorzystne, czy nie,
- selektywna – profilaktyka ukierunkowana na jednostki lub grupy wysokiego ryzyka, które są w stopniu wyższym niż przeciętny narażone na zaburzenia rozwojowe lub psychiczne,
- wskazująca – profilaktyka ukierunkowana na jednostki szczególnie zagrożone lub już prezentujące objawy zaburzeń.
Psychoedukacja
To forma oddziaływań psychologicznych względem osób z problemami, dysharmoniami rozwojowymi, dysfunkcjami i chorobami. Polega na edukowaniu, czyli przekazywaniu wiedzy o zaburzeniach lub trudnościach przeżywanych przez osoby zgłaszające się po pomoc oraz o sposobach ich rozwiązywania i leczenia. Celem psychoedukacji jest także przekazywanie klientom i ich bliskim informacji o wynikach diagnozy, o rodzaju zaburzeń, których osoba doświadcza, o funkcjonowaniu człowieka w różnych sytuacjach życiowych. Pogłębienie wiedzy na temat doznawanych trudności zmniejsza związane z nimi lęki i niepewność, obala mity, przywraca poczucie bezpieczeństwa, kompetencji, zaradności i pomaga zaakceptować trudną sytuację, a co za tym idzie także skuteczniej sobie z nią radzić. Lepsze zrozumienie problemów poprawia relacje między rodzicami, dziećmi i nauczycielami. Psychoedukacja jest skuteczna przy różnego rodzaju trudnościach wychowawczych i interpersonalnych. Może być prowadzona w formie indywidualnych konsultacji lub spotkań grupowych takich jak np. warsztaty, wykłady, dyskusje.
Działania profilaktyczne i psychoedukacyjne prowadzone w naszej Poradni to:
- porady i konsultacje,
- badania przesiewowe (pod kątem gotowości szkolnej, ryzyka dysleksji, wad wymowy, itp.),
- prelekcje, pogadanki, wykłady,
- warsztaty,
- szkolenia rad pedagogicznych,
- wspieranie nauczycieli i specjalistow szkolnych w pracach zespołów ds pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- grupy wsparcia,
- mediacje,
- interwencje kryzysowe
- i inne.