Orzecznictwo
Procedura wydawania orzeczeń
1.Zespół Orzekający działający w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 17 (ul. Żegańska 1a w Warszawie) wydaje orzeczenia:
- o potrzebie kształcenia specjalnego,
- o potrzebie indywidualnego, rocznego, obowiązkowego przygotowania przedszkolnego
- o potrzebie indywidualnego nauczania,
- o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
- opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Orzeczenia wydawane są dla uczniów szkół i dzieci uczęszczających do przedszkoli mających siedzibę na terenie dzielnicy Wawer
z tym, że:
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i opinie WWRD dla dzieci nie korzystających z wychowania przedszkolnego przed rozpoczęciem rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego wydają zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
W przypadku dzieci i młodzieży nieuczęszczających do przedszkola, szkoły lub ośrodka orzeczenia wydają zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania.
2. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się dla dzieci niepełnosprawnych:
- niesłyszących,
- słabosłyszących,
- niewidomych,
- słabowidzących,
- z niepełnosprawnością ruchową , w tym z afazją,
- intelektualnie w stopniu lekkim,
- intelektualnie w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- z niepełno sprawnościami sprzężonymi,
oraz dla dzieci i młodzieży:
- zagrożonych niedostosowaniem społecznym
- niedostosowanych społecznie.
3.Orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego wydaje się dla dzieci których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej,
a także
orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczenia wydaje się dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
4. Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydaje się dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu głębokim.
5. Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydaje się dla dzieci od momentu stwierdzenia niepełnosprawności do momentu rozpoczęcia nauki w szkole.
6. Dzieci niesłyszące i słabosłyszące oraz niewidome i słabowidzące uczęszczające do placówek na terenie dzielnicy Wawer uzyskują orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego lub opinię w Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „TOP” ul. Raszyńska 8/10 22 822 77 17.
7. Dzieci ze stwierdzonym autyzmem lub Zespołem Aspergera z dzielnicy Wawer uzyskują orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego lub opinię w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 4 ul. Mińska 1/5 tel. 22 810 20 29.
8. Wymienione orzeczenia wydawane są na wniosek rodziców lub prawnych opiekunów (wnioskodawców), którzy wypełniają pisemny wniosek (do pobrania na stronach Poradni lub w sekretariacie Poradni) który zawiera:
- imię i nazwisko dziecka,
- datę i miejsce jego urodzenia,
- numer pesel,
- miejsce zamieszkania,
- w przypadku ucznia nazwa, adres szkoły oraz klasę do której uczęszcza,
- imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) oraz miejsce zamieszkania,
- określenie celu i przyczyny dla której niezbędne jest uzyskanie orzeczenia,
- informacje o poprzednio wydanych orzeczeniach lub opiniach,
- niezbędne oświadczenia,
- podpis wnioskodawcy.
9. Do wniosku wnioskodawca dołącza dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wydane przez specjalistów opinie, zaświadczenia oraz wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych i logopedycznych.
Dziecko, które nie ma aktualnych badań psychologicznych, pedagogicznych lub logopedycznych zostaje w razie potrzeby skierowane na badania do odpowiedniego specjalisty Poradni wskazanego przez przewodniczącego zespołu.
10. Jeżeli do wydania orzeczenia lub opinii niezbędna jest informacja o stanie zdrowia dziecka wnioskodawca zobowiązany jest dostarczyć wydane przez lekarza zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka. W przypadku braku pełnej dokumentacji lekarskiej przewodniczący zespołu wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia jej w określonym terminie nie krótszym jednak niż 14 dni.
11. W celu uzyskania informacji o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej ucznia przewodniczący zespołu może zwrócić się do właściwego dyrektora z prośbą o wydanie opinii przez nauczycieli, wychowawców lub specjalistów, informując o tym wnioskodawcę.
O wydanie opinii może również zwrócić się wnioskodawca.
12.Wnioskodawcy informowani są również o terminie posiedzenia zespołu orzekającego i mają prawo wziąć w nim udział w części poświęconej ich dziecku oraz przedstawić swoje stanowisko. Za zgodą rodziców przewodniczący zespołu może zaprosić do udziału w posiedzeniu zespołu z głosem doradczym nauczycieli, wychowawcę, specjalistów, asystenta lub pomoc nauczyciela wskazanych przez dyrektora szkoły oraz specjalistów wskazanych przez rodziców.
13. Jeśli zespół orzekający uwzględni wniosek wydaje odpowiednie orzeczenie.
14. Kształcenie specjalne może być realizowane: w przedszkolu ogólnodostępnym w tym z oddziałami integracyjnymi, integracyjnym albo specjalnym, szkole ogólnodostępnej, szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym, ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym albo w szkole zorganizowanej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii lub specjalnym ośrodku szkolno- wychowawczym.
15. W przypadku nieuwzględnienia wniosku zespół orzekający wydaje orzeczenie o braku potrzeby kształcenia specjalnego czy braku potrzeby indywidualnego nauczania.
Od orzeczenia wnioskodawca może wnieść odwołanie do kuratora oświaty, za pośrednictwem zespołu, który wydał orzeczenie, w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia. Jeżeli zespół uznał, że odwołanie zasługuje w całości lub części na uwzględnienie uchyla zaskarżone orzeczenie i wydaje nowe.