Doradztwo zawodowe
W ramach diagnozy i porady edukacyjno-zawodowej w naszej Poradni prowadzone są następujące działania:
- rozmowa doradcza –doradca zawodowy prowadzi wywiad z uczniem oraz jego rodzicem/opiekunem, w czasie którego określone zostają potencjalne obszary rozwoju edukacyjno-zawodowego ucznia, zainteresowania i kompetencje związane z pracą zawodową oraz propozycje ścieżek rozwoju zawodowego i dalszego kształcenia. Rozmowa doradcza uwzględnia także sytuację szkolną, rodzinną i zdrowotną ucznia.
- wypełnianie testów doradczych i psychologicznych – narzędzia używane podczas doradztwa zawodowego, są profesjonalnymi kwestionariuszami i testami stworzonymi i zaadaptowanymi na potrzeby diagnozy potencjału (intelektu, osobowości, uzdolnień) oraz preferencji i zainteresowań zawodowych.
- omówienie wyników badań, zainteresowań i preferencji, opis mocnych stron oraz zaproponowanie dróg edukacyjnych i zawodowych. Doradca zawodowy uwzględnia warunki rekrutacji i oczekiwane wymagania w zależności od planowanego wyboru.
Działania doradcze mogą odbywać się na kilku spotkaniach (2-3). Jedno spotkanie trwa zwykle od 1godziny do 1 godziny 15 minut.
Specjaliści:
Janina Mąka- psycholog pełniący rolę doradcy zawodowego
Paula Wojtyńska – psycholog pełniący rolę doradcy zawodowego,
Doradcy zawodowi Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 17 w Warszawie: Janina Mąka oraz Paula Wojtyńska zapraszają na stacjonarne spotkania na terenie poradni po uprzednim zapisaniu się w sekretariacie poradni po numerem telefonu 22 27 72 000.
Konsultacje prowadzone będą w ciągu całego roku szkolnego.
Uczniowie i rodzice mogą uzyskać indywidualną pomoc i wsparcie w zakresie podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych także w Centrum Rozwoju Doradztwa Zawodowego WCIES oraz w Centrum Informacji i Doradztwa Młodzieżowego oraz w swoich szkołach,
Obecnie wszyscy doradcy zawodowi poza szkolnymi i poradnianymi dostępni są on-line.
„Rodzic jako doradca swojego dziecka przy wyborze szkoły ponadpodstawowej” – taka prezentacja dla rodziców uczniów klas VIII jest dostępna na stronie Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń:
Poradnik dla rodziców i kandydatów szkół ponadpodstawowych „Poradnik-dla-rodziców-Jak-mądrze-wybierać-i-wspierać (2.97 MB, PDF) zawiera informacje na temat czynników, o których warto pamiętać podczas wyboru szkoły ponadpodstawowej.
Na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki można zapoznać się z informacją zawierającą terminy postępowania rekrutacyjnego, składania dokumentów do klas I szkół ponadpodstawowych i klas wstępnych szkół ponadpodstawowych
Informacja dotycząca rekrutacji na rok szkolny 2022/23 będzie dostępna od lutego 2022 roku.
Kandydaci do szkół ponadpodstawowych będą mogli złożyć wnioski o przyjęcie do klasy pierwszej po zalogowaniu się na stronie: https://warszawa.edu.com.pl.
Uczniowie klas VIII ze szkół prowadzonych przez m.st. Warszawę zalogują się loginami i hasłami, które otrzymają w szkole, do której obecnie uczęszczają. Uczniowie z innych szkół i miejscowości będą musieli sami wygenerować login i hasło dostępu do systemu.
Wydrukowany i podpisany wniosek kandydat będzie składał w szkole pierwszego wyboru. Można będzie to zrobić osobiście w sekretariacie placówki, przesłać zeskanowane dokumenty drogą elektroniczną na adres podany na stronie internetowej szkoły (w zakładce rekrutacja) lub złożyć bezpośrednio w systemie elektronicznego naboru.
Plan naboru do liceów ogólnokształcących, techników i szkół I stopnia na kolejny rok szkolny ukazuje się na stronie Biura Edukacji m.st. Warszawy.
Szkoły ponadpodstawowe zapraszają ósmoklasistów na dni otwarte on-line. To doskonała okazja, by poznać ofertę szkół, porozmawiać z nauczycielami oraz uczniami.
Informacje o dniach otwartych on-line, filmy, prezentacje o szkołach zamieszczane są na bieżąco na stronie spw.edu.pl.
12.03.2022 o godz.10.00
Technikum nr 10 w Zespole Szkół nr 4 w Warszawie, ul. Szczęśliwicka 46 serdecznie zaprasza na dzień otwarty w formie wirtualnej.
Będzie to spotkanie z dyrekcją, nauczycielami przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych, pedagogiem szkolnym i doradcą zawodowym oraz uczniami. Opowiemy o nauce w naszej szkole, o zawodach, w których kształcimy, podzielimy się także realizowanymi projektami i inicjatywami, a przede wszystkim przedstawimy ofertę rekrutacyjną na rok 2022/2023, czyli szczegóły dotyczące naboru do siedmiu klas w trzech zawodach.
Zapraszamy na spotkanie zainteresowanych kształceniem zawodowym ósmoklasistów, link do spotkania będzie dostępny na stronie naszej szkoły już wkrótce www.zse4.waw.ids.pl
Aby zapoznać się z ofertą warszawskich szkół ponadpodstawowych odsyłamy do informatora: „Wybierz szkołę dla siebie” – informator o warszawskich szkołach ponadpodstawowych na rok szkolny 2021/2022” .
Darmowa, interaktywna podróż po świecie zawodów jest możliwa na stronie Mapy Karier.
Biuro Edukacji m. st. Warszawy opracowało także informator o szkołach i placówkach specjalnych na rok szkolny 2020/2021.
W tym informatorze znajdą Państwo oferty edukacyjne placówek specjalnych wszystkich typów, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapeutycznych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, także samorządowego specjalnego ośrodka wychowawczego i ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, który wchodzi w skład Zespołu Placówek Szkolno-Wychowawczo-Rewalidacyjnych nr 1 przy ul. Bełskiej 5. We wstępie do informatora znajduje się wiele informacji o aktualnych przepisach prawa, wykazy (bądź linki do nich) zespołów rewalidacyjno-wychowawczych, zespołów wczesnego wspomagania, specjalistycznych punktów konsultacyjnych oraz linki do obowiązujących w mieście procedur, wytycznych i rekomendacji związanych z Covidem-19 i wsparciem szkół w zakresie edukacji zdalnej.
Na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji znajduje się cykl filmów: „Drogi zawodowe”.
Przy wyborze szkół średnich pomocne będą także wyszukiwarki szkół ponadpodstawowych:
https://wyszukiwarka.spw.edu.pl/
Orientacyjną liczbę punktów, które mogą uzyskać uczniowie podczas rekrutacji do szkoły średniej można obliczyć korzystając z kalkulatora punktów. Na pewno ciekawi Was, jaka była minimalna i maksymalna liczba punktów, jaką uzyskali kandydaci w rekrutacji do szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2021/2022. Proszę, byście traktowali te dane orientacyjnie, ponieważ one się zmieniają, a zależy to od trudności egzaminu ósmoklasisty, przedmiotów punktowanych do danego oddziału oraz dodatkowych osiągnięć na świadectwie.
Wykaz zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych zamieszczony jest na stronie Kuratorium Oświaty w Warszawie.
Ranking szkół „Perspektywy 2021”: liceów warszawskich oraz ranking wojewódzki techników.
Jeśli interesuje Państwa prognoza zapotrzebowania na wybrany zawód, na stronie barometrzawodow.pl można sprawdzić, jakie będą szanse na znalezienie pracy w danej profesji w różnych lokalizacjach.
Życzymy dobrych wyborów i zachęcamy do kontaktu!
Hanna Czerwińska
Psycholog, psychoterapeuta, terapeuta rodzin i par, mediator
Ukończyła psychologię na Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie (obecny Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego). Posiada międzynarodowy certyfikat terapeuty-praktyka NLP (Neurolingwistycznego Programowania), a także dyplom ukończenia studiów podyplomowych z mediacji oświatowych i rodzinnych (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie) oraz z pomocy psychologicznej i socjoterapii (Szkoła Wyższa Przymierza Rodzin w Warszawie). Ukończyła dwuletnie szkolenie z terapii rodzin i par przy Instytucie Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, a także cykl szkoleń z zakresu udzielania pomocy psychologicznej w sytuacjach kryzysowych. Ukończyła szkolenie w Ośrodku Psychoterapii i Szkoleń INTRA, przygotowujące do uzyskania certyfikatu psychoterapeuty. Jest członkinią grupy mediatorów oświatowych przy Biurze Edukacji. Pracuje pod stałą superwizją. W Poradni pracuje z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, prowadzi terapię par i rodzin, a także mediacje, diagnozuje dzieci ze szkół podstawowych.
Małgorzata Dobosz
Psycholog
Absolwentka psychologii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego ze specjalnością psychologia rozwojowa i wychowawcza. W Poradni zajmuje się diagnozą poziomu rozwoju poznawczego, trudności szkolnych, emocjonalnych i społecznych uczniów szkół podstawowych oraz udzielaniem porad, wskazówek, konsultacji rodzicom i nauczycielom.
Grażyna Fabiszewska
Psycholog, psychoterapeuta, terapeuta rodzin i par
Ukończyła psychologię na Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie ze specjalnością psychologia rozwojowa i wychowawcza, a także szkolenie z terapii rodzin i par w Instytucie Psychiatrii i Neurologii oraz szkolenie z zakresu udzielania pomocy psychologicznej w sytuacjach kryzysowych. Jest w trakcie szkolenia w psychoterapii zorientowanej analitycznie w Instytucie Analizy Grupowej „Rasztów”. Pracuje pod stałą superwizją. W Poradni zajmuje się terapią rodzin i par, psychoterapią indywidulną i grupową oraz diagnozą dzieci i młodzieży.
Magdalena Głaska
Psycholog
Absolwentka Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej na wydziale psychologii klinicznej. Ukończyła studia podyplomowe na Uniwersytecie Warszawskim z diagnozy klinicznej małego dziecka i jego rodziny. Ukończyła także liczne szkolenia dotyczące min.: stosowania różnych technik diagnostycznych, diagnozy i terapii dzieci ze spektrum autyzmu, a także dzieci z mutyzmem wybiórczym. W Poradni zajmuje się diagnozą psychologiczną dzieci ze szkół podstawowych (trudności w nauce, problemy emocjonalne, wychowawcze).
Łukasz Godek
Psycholog
Ukończył psychologię na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie ze specjalnością: psychologia rozwojowa, wychowawcza i rodziny. Studiował również w Instytucie Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji na Uniwersytecie Warszawskim. Odbył wiele szkoleń z zakresu diagnozy i pomocy psychologicznej a także z psychoterapii dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Prowadził przez kilka lat ćwiczenia i wykłady z psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W naszej Poradni zajmuje się diagnozą dzieci ze szkół podstawowych.
Aleksandra Jabłkowska
Psycholog
Absolwentka psychologii na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie i studiów podyplomowych z diagnozy klinicznej dziecka. W Poradni zajmuje się diagnozą dzieci oraz młodzieży w wieku szkolnym (specyficznych trudności w uczeniu się, funkcji poznawczych, problemów emocjonalnych i adaptacyjnych, trudności w relacjach społecznych), wspieraniem relacji rodzic – dziecko oraz pomocą rodzicom i opiekunom w rozwiązywaniu problemów szkolnych i wychowawczych dzieci i młodzieży. Prowadzi też warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców. Od 2018 r. pełni funkcję wicedyrektora Poradni.
Agata Janicka
Psycholog
Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, były wieloletni dyrektor naszej Poradni. Przez wiele lat współpracowała z dziećmi i młodzieżą z ośrodków socjoterapeutycznych. Pełni funkcję przewodniczącego Zespołu Orzekającego, w ramach którego rozpatrywane są problemy uczniów chorych, niepełnosprawnych, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie. Jest przewodniczącą Dzielnicowego Centrum Integracji wspierającego dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Aktualnie obejmuje opieką szkoły specjalne oraz niepubliczne licea z dzielnicy Wawer.
Małgorzata Jastrzębska
Psycholog
Ukończyła studia psychologiczne na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz studia podyplomowe z zakresu wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju dzieci do 6 roku życia w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. W Poradni pracuje z małymi dziećmi oraz ich rodzicami. Jest koordynatorem Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka.
Arkadiusz Klamer
Psycholog, psychoterapeuta
Absolwent Uniwersytetu Gdańskiego – kierunek resocjalizacja. Certyfikowany specjalista terapii uzależnień, posiada certyfikat KBdsN akredytowany przez Ministerstwo Zdrowia. Ukończył szkolenie w zakresie przeciwdziałania przemocy Niebieska Linia. Aktualnie jest w trakcie 4 letniego kursu psychoterapii organizowanego przez Ośrodek Psychoterapii Systemowej w Krakowie. W jego doświadczenie zawodowe wpisuje się praca w ośrodku dla osób uzależnionych MONAR, praca w Mazowieckim Centrum Neuropsychiatrii i Neurologii w Zagórzu – ośrodek stacjonarny dla młodzieży z problemem uzależnienia, kilkuletnie doświadczenie w pracy w Młodzieżowej Poradni Psychoprofilaktycznej Maraton, praca w Oddziale Dziennym Leczenia Uzależnień w Przychodni Lekarskiej Wojskowej Akademii Technicznej, współpraca z Ośrodkiem Pomocy Społecznej na warszawskich Bielanach, gdzie prowadził programy środowiskowe, grupę dla sprawców przemocy, warsztaty umiejętności wychowawczych i terapię rodzinną, a także wspólpraca z Poradnią Leczenia Uzależnień przy ul. Belgijskiej.
Joanna Kosarzewska-Wakar
Psycholog, psychoterapeuta
Absolwentka Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz Instytutu Analizy Grupowej „Rasztów” w Warszawie. Ukończyła Studium Pomocy Psychologicznej i Socjoterapii oraz Studium Pomocy Dziecku Wykorzystywanemu Seksualnie i Jego Rodzinie (Fundacja dzieci Niczyje – obecnie Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę). Odbyła dwuletni staż w ośrodku dla dzieci z autyzmem „Synapsis” w Warszawie. Jest Trenerem Grupowym Treningu Zastępowania Agresji. W Poradni prowadzi psychoterapię indywidualną i grupową dzieci oraz dorosłych, a także treningi umiejętności społecznych dla dzieci z Zespołem Aspergera.
Gabriela Łubieńska
Psycholog
Absolwentka Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej na wydziale psychologii klinicznej. Ukończyła kurs z Terapii Ręki I i II stopnia. Od początku swojej kariery zawodowej była związana z pracą z dzieckiem w wieku przedszkolnym. W Poradni zajmuje się diagnozą dzieci w wieku 3-6 lat oraz konsultacjami wychowawczyni dla rodziców.
Janina Mąka
Psycholog, logopeda
Absolwentka psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Dyplomowany logopeda – ukończyła studia podyplomowe na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Dodatkowe kompetencje zdobywała na Studium Profilaktyki Uzależnień, Studium Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Studium Pomocy Dziecku Wykorzystywanemu Seksualnie i Jego Rodzinie (Fundacja Dzieci Niczyje). Ma wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą w różnych placówkach oświatowych (przedszkole, szkoła podstawowa, liceum, świetlica środowiskowa, punkt konsultacyjny).
Agata Piechowicz
Psycholog
Ukończyła psychologię w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie oraz studia podyplomowe w zakresie trenerstwa businessowego w grupie „TROP”. Od kilku lat jest związana z Poradnią, w której pracuje jako psycholog opiekujący się dziećmi w wieku przedszkolnym.
Magdalena Sasin
Psycholog
Absolwentka psychologii na Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie (obecny Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego) i studiów podyplomowych z zakresu pomocy psychologicznej i socjoterapii (Szkoła Wyższa Przymierza Rodzin w Warszawie). Ma ponad 20 lat stażu pracy. W Poradni obejmuje opieką dzieci ze szkół podstawowych, ale z przyjemnością „uczy” też rodziców – od 2002 r. prowadzi warsztaty dla rodziców doskonalące umiejętności wychowawcze.
Monika Snopek
Psycholog
Absolwentka psychologii na Uniwersytecie im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego (psychologia rozwojowa i wychowawcza) oraz Studium Terapii Dzieci i Młodzieży (Dolnośląskie Centrum Psychoterapii). W Poradni zajmuje się diagnozowaniem dzieci w wieku szkolnym, prowadzi konsultacje z rodzicami/opiekunami.
Urszula Studzińska
Psycholog, mediator
Absolwentka psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu mediacji oświatowej w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Posiada także certyfikat terapeuty integracji sensorycznej (SI). W Poradni zajmuje się problemami dzieci w wieku przedszkolnym, a także prowadzi mediacje.
Paula Wojtyńska
Psycholog
Ukończyła studia psychologiczne i studia podyplomowe w zakresie psychodietetyki (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie) oraz liczne kursy i szkolenia dotyczące pomocy psychologicznej, przemocy w rodzinie oraz diagnozy i terapii dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce. W Poradni zjamuje się diagnozą psychologiczną dzieci ze szkół podstawowych (trudności w nauce, problemy emocjonalne, wychowawcze, problemy z prawidłowym odżywianiem). Prowadzi konsultacje i porady dla rodziców oraz zajęcia dla dzieci z dużymi trudnościami w czytaniu. W ramach poszerzania rodzicielskich umiejętności prowadzi warsztaty dla rodziców „Zamiast klapsa. Jak z szacunkiem i miłością wyznaczać dziecku granice”.
Magdalena Zagrabska
Psycholog
Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej na wydziale psychologii klinicznej oraz pedagogiki. Ukończyła studia podyplomowe z choreoterapii oraz posiada kwalifikacje do prowadzenia zajęć Metodą Ruchu Rozwijającego W. Sherborne. W Poradni zajmuje się diagnozą dzieci w wieku 3-6 lat, konsultacjami wychowawczymi oraz opiekuje się placówkami przedszkolnymi. Prowadzi także zajęcia „Jestem już śmiały”.
Marta Żołyniak
Psycholog, socjoterapeuta, doradca zawodowy
Ukończyła psychologię o specjalności: zdrowie i psychoterapia w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania, a także studia podyplomowe ”Doradztwo zawodowe z aktywizacją osób niepełnosprawnych” oraz ”Socjoterapię” na Akademii Pedagogiki Specjalnej. Kształciła się w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego na kierunku ”Podyplomowe Studia Przygotowania Pedagogicznego Nauczycieli”. Uprawnienia pedagoga zdobyła zaś kształcąc się w Wyższej Szkole im. Pawła Włodkowica na kierunku ”Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, pedagog szkolny”. Absolwentka studiów podyplomowych na kierunku ”Psychodietetyka” Wyższej Szkoły Rehabilitacji. Aktualnie w trakcie zdobywania akredytacji w Szkole Coachów Grupy SET. Autorka publikacji spcjoterapeutycznych: „Każdy z nas potrzebuje przyjaciela” – program socjoterapeutyczny dla uczniów klas pierwszych z problemami adaptacyjnymi z elementami metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne oraz „Jestem niepowtarzalny”- program socjoterapeutyczny z zabawami dla dzieci nieśmiałych w młodszym wieku szkolnym. W Poradni zajmuje się socjoterapią, chętnie wykorzystując przy tym Metodę Ruchu Rozwijającego W. Sherborne (szkolenie I stopnia) oraz opieką nad dziećmi w wieku przedszkolnym.